Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

Som arbejdsgiver har du pligt til at sikre dine medarbejdere mod arbejdsskader, pligt til at anmelde arbejdsulykker og pligt til at give oplysninger til sagen.

Pligt til at sikre medarbejdere ved arbejdsskader

Når du har en person ansat, skal du tegne en arbejdsskadeforsikring for vedkommende. Det vil sige, at du skal sikre den ansatte både ved ulykker og erhvervssygdomme.

For at sikre de ansatte ved erhvervssygdomme skal du tilmelde dig Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, mens du skal tegne en forsikring ved arbejdsulykker gennem et privat forsikringsselskab.

Du har dog ikke pligt til at tegne en arbejdsskadeforsikring for en person, der arbejder i din private husholdning under 400 timer om året. Selv om du ikke har pligt til at forsikre en sådan person, så har du stadig pligt til at anmelde det, hvis personen kommer ud for en arbejdsskade.

Pligt til at anmelde

Hvis en af dine ansatte kommer til skade ved en arbejdsulykke, har du pligt til at anmelde det, hvis medarbejderen kan have krav på ydelser efter arbejdsskadeloven. Det kan for eksempel være dækning af behandlingsudgifter, erstatning for varigt mén og erstatning for tab af erhvervsevne. Hvis du ikke anmelder en arbejdsulykke, kan du få en bøde.

Du skal anmelde arbejdsulykker senest 9 dage efter, at skaden er sket.

Småskader, som ser ud til at gå over uden længere sygemelding - som fx et blåt mærke - skal ikke umiddelbart anmeldes. Du skal dog anmelde arbejdsulykken, hvis tilskadekomne er sygemeldt i mere end 5 uger.

Skaden skal anmeldes, så snart du ved, at tilskadekomne vil være sygemeldt i mere end 5 uger eller ikke har genoptaget sit sædvanlige arbejde i fuldt omfang senest 5 uger efter skaden skete. Skaden skal så anmeldes senest på 5-ugers-dagen for arbejdsulykken.

Arbejdsulykker skal anmeldes gennem det elektroniske anmeldesystem EASY på virk.dk.

OBS. Du skal være opmærksom på, at der gælder særlige regler for, hvornår en skade skal anmeldes til Arbejdstilsynet. Anmeldelse til Arbejdstilsynet sker også gennem det elektroniske anmeldesystem EASY. Hvornår skal du anmelde en skade til Arbejdstilsynet? (Åbner på www.at.dk)

Pligt til at oplyse om sagen

Du har pligt til at hjælpe os med at skaffe oplysninger i sagen. Hvis du ikke gør det, får du en bøde.

Du skal altså svare på vores spørgsmål og sende de oplysninger, vi beder om.

Nogle gange modtager vi en anmeldelse om en skade fra tilskadekomne selv. I dette tilfælde beder vi dig om at besvare nogle spørgsmål om, hvorvidt du har kendskab til ulykken, samt hvorfor du ikke har anmeldt ulykken.

Hvis du ikke mener, at der er sket en ulykke, skal du meddele os det. Selv om du ikke mener, at der er sket en ulykke, har du altid pligt til at oplyse os om navnet på dit forsikringsselskab.

Bøder

Hvis du ikke overholder din pligt til at forsikre dine medarbejdere mod arbejdsskader, anmelde arbejdsulykker eller oplyse om sagen, straffes det med en bøde.

Denne side er senest ændret den 29. december 2015