Anerkendelse af højresidig hofteslidgigt hos chauffør

Tilskadekomne arbejdede fra 1972 til 1980 som bryggeriarbejder, hvor han 2 gange om ugen løftede 100 maltsække á 100 kilo fra en rampe og op på en lastbil. Desuden skulle han 45 minutter dagligt sprøjte spirekasser ved brug af en cirka 30 kilo tung slange.

I 1980 begyndte tilskadekomne at arbejde som chauffør og leverede dagligt øl, sodavand i kasser og fustager. Kasserne var lastet i 5 kassers højde på paller på ladet af bilen. Ved levering til kunderne skulle tilskadekomne enten bære kasserne på skuldrene eller køre dem ind på sækkevogn. Ofte måtte tilskadekomne bære en kasse á en vægt på 22,3 kilo på hver skulder, afhente tomt gods hos kunden, og derefter arrangere lasten i bilen om ved at løfte kasserne rundt på ladet. Tilskadekomne leverede desuden kasser på en håndvogn, der kunne have 5 kasser ad gangen med en samlet vægt på cirka 123 kilo. Håndvognen blev skubbet eller trukket over terræn, fortovskanter og op over trappetrin. Efter hvert trin skulle håndvognen trækkes i gang igen, og ved levering ned ad trapper skulle håndvognen bremses med hele tilskadekomnes kropsvægt. Tilskadekomne og en kollega kunne i løbet af en dag levere cirka 300 kasser øl og vand, der blev håndteret flere gange, og tilskadekomne havde en daglig løftemængde på cirka 15 tons.

Fra oktober 1996 til august 1998 blev der ændret på antallet af daglige leverancer, og tilskadekomnes daglige løftemængde steg i denne periode til 20 tons. I august 1998 blev der indført nye biler, og som følge heraf leverede tilskadekomne og en kollega dagligt 385 kasser, der blev løftet på skuldrene eller kørt med en håndvogn til kunden. Håndteringen af kasserne på bilernes lad foregik med lange rækkeafstande og under akavede forhold i foroverbøjet løftestilling. Fra 2001 blev ordrerne pakket på paller til de enkelte kunder, og fra 2004 blev der indført el-palleløftere på alle biler, og tilskadekomne skulle derfor ikke længere plukke varerne fra ladet. I perioden fra 2007 til 2008 blev der ændret på arbejdsgangene, således at tilskadekomnes daglige løftemængde fra juni 2008 blev reduceret til under 6 tons.

Erhvervssygdomsudvalget vurderede, at tilskadekomnes slidgigt i højre hofte i overvejende grad var forårsaget af arbejdet som bryggeriarbejder og chauffør med dagligt, hoftebelastende løftearbejde og en stor daglig løftemængde.

Behandlet på møde i oktober 2012.