FAQ om sagsoplysning og bøder

Bemærk: Gælder skader sket/anmeldt den 1. juli 2024 eller senere.

Hvis I som professionel aktør undlader at svare på vores anmodning om oplysninger inden for svarfristen, risikerer I at få en bøde.

Find svar

Er det korrekt, at vi kan få en bøde for ikke at svare til tiden?

Ja, det er korrekt.  

Den 1. juli 2024 træder nye regler om svarfrist og bøder for manglende medvirken til oplysning af arbejdsskadesager i kraft. Reglerne følger af lov nr. 1541 af 12. december 2023, som er offentliggjort på Retsinformation.dk. 

Formålet med reglerne er at forkorte sagsbehandlingstiden, fordi det ofte tager lang tid at få oplysninger fra arbejdsgivere, offentlige myndigheder, læger m.fl. Det er forventningen, at de nye regler vil få de professionelle aktører til hurtigere at give de nødvendige oplysninger. 

Ifølge loven skal AES i nogle sager* anmelde professionelle aktører til politiet, hvis aktøren ikke rettidigt svarer på vores anmodning om oplysninger. Det er altså ikke AES, men politiet der udsteder bøderne. 

*Reglerne gælder for sager, hvor ulykken er sket eller sygdommen anmeldt fra den 1. juli 2024.

Hvad betyder en ”lovfastsat svarfrist”?

Det betyder, at fristen for at svare at er aftalt politisk og bestemt i loven. Det er en svarfrist som alle i arbejdsskadesystemet, der kan bidrage med oplysninger til en arbejdsskadesag, er forpligtet til at overholde.

Svarfristen er ifølge loven på 14 dage fra I modtager vores anmodning. Hvis I ikke svarer, modtager I en rykker, hvor I får yderligere 14 dage til at svare. 

Hvis vi stadig ikke hører fra jer, informerer vi politiet om, at I ikke har medvirket til sagsoplysning. De tager herefter stilling til, om der er grundlag for at udstede en bøde.

Hvilke oplysninger skal gives inden for svarfristen?

Muligheden for bødestraf gælder kun for oplysninger, der allerede findes, fordi de fremgår af arkiver, registre eller journaler. 

For arbejdsgivere kan det fx være oplysninger om ansættelsesperiode, ansættelsesaftaler, individuelle aftaler om skånehensyn i arbejdet, lønforhold eller tilskadekomnes arbejdssted. 

For kommuner vil det fx være oplysninger i akter fra tilskadekomnes kommunale sygedagpenge- eller beskæftigelsessag. 

For hospitaler, læger eller andre sundhedsinstanser, vil det fx være helbredsoplysninger i journaler. 

Fristen gælder ikke for oplysninger, som først skal indhentes eller udarbejdes på foranledning af AES. Det vil fx være speciallægeerklæringer og funktionsattester.

Vigtigt at I svarer, hvis I ikke har oplysningerne

I skal altid reagere og svare os, når vi anmoder om oplysninger - også hvis I ikke har oplysningerne. 

Som læge skal du fx give os besked, hvis du ikke har behandlet en patient i den periode, vi beder om oplysninger fra. 

Som arbejdsgiver skal du fx give os besked, hvis den tilskadekomne ikke har været ansat i den periode, vi beder om oplysninger fra. 

Vi kan ikke nå at svare. Kan vi udsætte svarfristen?

I skal anmode AES om at udsætte svarfristen og begrunde, hvorfor I er forhindret i at fremsende de nødvendige oplysninger til tiden, fx pga. ferie eller IT-problemer. 

I skal ringe til os på 70 12 00 82.

Vi vurderer derefter jeres anmodning og giver jer herefter besked, om vi kan imødekomme jeres ønske om at udsætte fristen. 

Hvad skal vi gøre, hvis vi ikke har oplysningerne?

Hvis I ikke har de oplysninger, som vi har anmodet om, skal I give os besked inden for svarfristen på 14 dage.

Hvorfor skriver I om bøde i nogle sager, men ikke i andre?

Som professionel aktør kan I opleve, at I ikke altid bliver informeret om risikoen for at få en bøde, når vi anmoder om oplysninger. Det skyldes, at reglerne om svarfrist og bøder kun gælder for sager, hvor ulykken er sket fra 1. juli 2024 eller sygdommen er anmeldt efter 1. juli 2024. 

Hvad ændrer sig for arbejdsgivere?
Vi har spørgsmål. Hvad gør vi?

Hvis I har spørgsmål, kan I ringe på telefonnummer 70 12 00 82.