Spørgsmål og svar om uddannelse
I AES får vi løbende spørgsmål om, hvordan reglerne om uddannelsesgodtgørelse anvendes i praksis. Vi offentliggør spørgsmål og svar her på siden.
Målgrupper og betingelser
Er professionelle sportsudøvere, som får anerkendt en arbejdsskade, omfattet af reglerne for uddannelsesgodtgørelse?
Ja. Der er ingen begrænsninger i forhold til skadens type, hvordan den er opstået eller hvilket ansættelsesforhold tilskadekomne har haft.
Professionelle fodboldspillere kan derfor tilkendes uddannelsesgodtgørelse, hvis de opfylder lovens betinger. Der er blandt andet krav om, at tilskadekomne:
- ikke kan genoptage arbejdet som fodboldspiller på fuld tid
- ikke kan arbejde indenfor tidligere arbejdsområder
- ikke kan arbejde fuld tid med tidligere uddannelse.
Det betyder også, at den tilskadekomne formentlig ikke kan tilkendes uddannelsesgodtgørelse, hvis vedkommende kan genoptage arbejde som fodboldspiller på fuld tid. men på lavere niveau.
Er tilskadekomne i kommunale praktikforløb, job med løntilskud eller lignende "uden beskæftigelse"?
Virksomhedspraktik: Tilskadekomne er "uden beskæftigelse", hvis tilskadekomne er i virksomhedspraktik (jf. arbejdsskadesikringsloven § 18 a, stk. 1). AES henviser til vejledning 10075 af 19/12 2023 om virksomhedspraktik pkt. 6 hvor det fremgår: "Virksomhedspraktik er ikke en ansættelse."
Job med løntilskud: Tilskadekomne er i ansættelse, og er ikke "uden beskæftigelse", hvis tilskadekomne er i ansat i løntilskudsjob (jf. arbejdsskadesikringsloven § 18 a, stk. 1). AES henviser til bekendtgørelse om aktiv beskæftigelsesindsats § 69 og vejledning om løntilskud pkt. 7.
Visitering til kommunen
Hvordan modtager kommunen henvendelse fra AES om samtale med konkret borger om uddannelse efter arbejdsskadesikringsloven?
Når AES har fået tilkendegivelse fra tilskadekomne borger om, at denne er interesseret i uddannelsesgodtgørelse – og i øvrigt lever op til de i loven fastsatte krav for ydelsen – sender vi et brev til borgers bopælskommune.
Brevet sendes via samme kanal, som kommunen i dag modtager post fra AES (typisk Digital Post eller sikker mail). I brevet fremgår resumé af, hvorfor AES vurderer at betingelserne i den konkrete sag er opfyldt. De generelle betingelser for udbetaling af uddannelsesgodtgørelse beskrives også. Det fremgår også hvad kommunen forventes at gøre, herunder hvordan kommunen sender svar retur til AES.
Hvilke muligheder har forsikringsselskabet for at kontrollere og klage, hvis AES beslutter at visitere tilskadekomne til kommunen?
Det er AES, som træffer afgørelse om retten til og afslag på uddannelsesgodtgørelse. Inden AES' afgørelse om uddannelsesgodtgørelse, skal AES indhente oplysninger fra tilskadekomnes bopælskommune (jobcenteret).
Kommunen skal indstille en eller flere kompetencegivende uddannelser til AES, som tilskadekomne ønsker at tage. Uddannelsen skal være indenfor et område med behov for arbejdskraft, og kommunen skal have vurderet, om tilskadekomne kan gennemføre uddannelsen, og om tilskadekomne kan arbejde med uddannelsen på ordinære vilkår efter uddannelsen (ikke nødvendigvis på fuld tid).
Hverken AES’ beslutning om visitation til kommunen eller kommunens indstilling til AES er en afgørelse. Forsikringsselskabet kan derfor ikke klage over AES' indstilling til kommunen. Sagens parter kan alene klage over AES’ afgørelse om retten til/afslag på uddannelsesgodtgørelse.
Kravet i lovens § 18 a, stk. 2, om méngrad på samlet 10 %, skal kun være opfyldt, når AES visiterer til kommunen. Vilkåret indgår ikke som et at de vilkår, AES skal tage stilling til, når AES træffer afgørelse om tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse. Det betyder, at selskabet ikke kan anke over afgørelsen, fordi kravet om 10 % ikke er opfyldt – og Ankestyrelsen har ikke kompetence til at efterprøve dette vilkår.
AES hører sagens parter over relevante akter herunder kommunens indstilling, inden AES' afgørelse om ret til uddannelsesgodtgørelse.
Forsikringsselskabet kan således kontrollere AES' afgørelse før og efter afgørelsen, på samme måde som ved andre afgørelser efter loven.
Under uddannelse
Hvad sker der, hvis tilskadekomne passer sit studie på den normerede tid, men ikke består afsluttende eksamen/afgangsprøve?
Tilskadekomne skal følge uddannelsen efter bedste evne. Består tilskadekomne ikke en eller flere eksamener, og forlænges uddannelsen som følge heraf, vil perioden med uddannelsesgodtgørelse blive forlænget tilsvarende. Perioden kan dog højest forlænges indenfor 48 måneder.
Det fremgår af bekendtgørelsen om uddannelsesgodtgørelse § 11: ”Tilskadekomne kan søge om forlængelse af perioden med uddannelsesgodtgørelse, hvis uddannelsen forlænges som følge af sygdom eller orlov, hvor der er ret til fravær efter barselsloven eller manglende beståelse af eksamen. Perioden med uddannelsesgodtgørelsen kan højest forlænges inden for 48 måneder, jf. arbejdsskadesikringslovens § 18 b, stk. 2.”
Hvad sker der, hvis tilskadekomne bliver forsinket undervejs i studieforløbet, fordi tilskadekomne ikke består en eksamen/prøve i uddannelsesforløbet?
Forlænges uddannelsen som følge af sygdom eller barselsorlov, eller fordi tilskadekomne ikke består en eksamen, vil perioden med uddannelsesgodtgørelse blive forlænget tilsvarende. Perioden kan dog højest forlænges indenfor 48 måneder. Dette fremgår af bekendtgørelsens § 11.
Se også svar på spørgsmålet: "Hvad sker der, hvis tilskadekomne passer sit studie på den normerede tid, men ikke består afsluttende eksamen/afgangsprøve?"
Hvad sker der, hvis tilskadekomne bliver forsinket undervejs i studieforløbet, fordi tilskadekomne ikke formår at studere på fuldtid? Hvilke konsekvenser har det for uddannelsesgodtgørelsen - og får sagens parter besked?
Ret til uddannelsesgodtgørelse beholdes
Tilskadekomne skal følge uddannelsen efter bedste evne.
Tilskadekomne beholder som udgangspunkt retten til uddannelsesgodtgørelse til den tilkendte uddannelse, selv om tilskadekomne forsinkes i studiet pga. barselsorlov eller sygdom. Det gælder både sygdom pga. arbejdsskaden eller sygdom af andre helbredsmæssige årsager.
Tilskadekomne bevarer således retten til uddannelsesgodtgørelse, uanset om de forhold der lå til grund for tilkendelse af godtgørelsen ændres efter den endelige afgørelse om tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse.
AES skal ikke efter uddannelsen er påbegyndt foretage fornyet vurdering af, om de ændrede forhold medfører, at der er tvivl om tilskadekomne kan gennemføre uddannelsen eller varetage ordinært job på almindelige vilkår efter endt uddannelse, jf. bekendtgørelsens § 11.
Ret til uddannelsesgodtgørelse standses
Der er i loven opstillet regler mht. standsning af ydelsen pga. orlov, barsel og fravær pga. sygdom. Tilskadekomne må fx ikke holde anden orlov end barselsorlov, jf. lovens § 18 d, stk. 2.
Sygdom medfører som udgangspunkt ikke stop af retten til uddannelsesgodtgørelsen. Længerevarende fravær kan dog medføre, at godtgørelsen skal standses. Det forudsætter at
tilskadekomne ikke har deltaget i uddannelsen i mere end 6 måneder,
der forventes sygefravær på mere end 6 måneder pga. sygdom eller
tilskadekomne har haft fire enkeltstående sygefraværsperioder på (alle) mere end 30 kalenderdage.
Reglerne fremgår af lovens § 18 d, stk. 3. Graviditetsbetinget sygdom indgår dog ikke i opgørelsen af sygdom, jf. bekendtgørelsen om uddannelsesgodtgørelse § 9, stk. 3.
Tilskadekomnes orienteringspligt
Tilskadekomne har pligt til at orientere AES om sygdom, når vedkommende ikke har deltaget i uddannelsen på grund af sygdom i mere end 30 kalenderdage i sammenhæng, om barsel, orlov og stop af andre årsager. Pligterne fremgår af bekendtgørelsen om uddannelsesgodtgørelse §§ 9 og 10. Orientering fra tilskadekomne vil ikke altid medføre en ny afgørelse fra AES. AES vil overveje, om oplysningerne medfører ændringer i retten til godtgørelse. AES træffer ny afgørelse, hvis oplysningerne medfører ændring i retten til godtgørelse.
AES skal også hver 6. måned indhente dokumentation for, at tilskadekomne fortsat er indskrevet på uddannelsen, er studieaktiv og ikke er syg eller holder orlov. 6-måneders kontrollen er ikke en revision/genoptagelse.
Besked til sagens parter
Hvis tilskadekomne følger studiet og ikke har længerevarende sygefravær, foretager AES sig ikke yderligere. Det betyder, at sagens parter ikke modtager en afgørelse om retten til godtgørelse efter 6-måneders kontrollen, med mindre tilskadekomne har længerevarende sygefravær, er på barselsorlov eller ikke er studieaktiv. Se bekendtgørelsens § 14.
Afsluttet uddannelse
Hvordan kan AES, forsikringsselskabet og andre parter skelne mellem tilskadekomne, som har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse, og tilskadekomne som ikke gennemførte uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse?
Beregning af erstatning for tab af erhvervsevne er jf. lovens § 17, stk. 8, forskellig for:
tilskadekomne som har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse og
tilskadekomne som ikke har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse.
AES vil derfor i sagsbehandlingen og beregning af eventuel erstatning for tab af erhvervsevne tage højde for, om tilskadekomne har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse.
Oplysningen om, at tilskadekomne har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse, vil fremgå af sagens akter, som sagens parter kan tilgå.
Tilskadekomne, som ikke har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse
For tilskadekomne, der ikke har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse, udgør den løbende erstatning årligt 83 % af tilskadekomnes årsløn ved fuldstændigt tab af erhvervsevne - og ved nedsættelse af erhvervsevnen en forholdsmæssig del heraf, jf. § 24.
For tilskadekomne, som ikke har gennemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse, gælder genoptagelsesreglerne i § 41.
Tilskadekomne, som har gennemført uddannelsen med uddannelsesgodtgørelse
For tilskadekomne, der har gennemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse, udgør den løbende erstatning for skader, der har givet anledning til, at AES har igangsat visitation til uddannelsesgodtgørelse, 100 % af tilskadekomnes årsløn ved fuldstændigt tab af erhvervsevne - og ved nedsættelse af erhvervsevnen en forholdsmæssig del heraf, jf. § 18 a, § 18 a, stk. 1 og § 24.
For tilskadekomne, som har gennemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse, er der også en særlig og mere lempelig regel om genoptagelse, jf. § 18 g.
Nedsættelse af erstatning
Erstatningen nedsættes i begge tilfælde efter lovens § 24, stk. 9, hvorefter arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag, trækkes fra årslønnen ved beregning af erstatningen.
Kan tilskadekomne efter gennemført uddannelse, hvor der er tilkendt uddannelsesgodtgørelse, få tilkendt ny uddannelsesgodtgørelse for en ny/ekstra uddannelse?
Tilskadekomne kan kun tilkendes uddannelsesgodtgørelse to gange.
Der kan bevilges nyt forløb, hvis uddannelsesgodtgørelsen til første uddannelse ophørte pga.:
- anden orlov end barsel,
- sygdom af 6 måneders varighed,
- forventet sygdom af mindst 6 måneders varighed,
- fire sygeperioder på alle mere end 30 dage,
- manglende studieaktivitet eller
- at tilskadekomne udskrives af uddannelsen.
Hvis tilskadekomne har gennemført en uddannelse med uddannelsesgodtgørelse og ansøger om nyt forløb til en ny uddannelse, skal AES foretage en konkret vurdering af, om tilskadekomne kan have krav på uddannelsesgodtgørelse til en ny/yderligere uddannelse.
I forbindelse med tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse til den første uddannelse er det vurderet, at tilskadekomne får bedre indtjeningsmuligheder og kan arbejde med denne uddannelse på trods af arbejdsskaden. Der vil derfor sjældent være et behov for yderligere uddannelse.
Tilkendelse til et yderligere forløb vil kræve, at vilkårene i lovens §§ 18 a flg. er opfyldt, herunder om tilskadekomne får bedre indtjeningsmuligheder med (endnu) en ny uddannelse. Der må derudover ikke være truffet afgørelse om endeligt tab af erhvervsevne.
Der kan højest tilkendes uddannelsesgodtgørelse for 48 måneder samlet. Det nye forløb kan derfor kun bevilges indenfor de 48 måneder. Hvis tilskadekomne fx fik udbetalt godtgørelse i 12 måneder i det første forløb, er der 36 måneder til det andet forløb.
Ovenstående fremgår af lovens § 18 d, stk. 6, og § 18 b, stk. 2.
Hvordan vil AES sikre, at oplysningen om at en uddannelse er gennemført tilgår alle sagens partner, dels for at oplysningen er tilgængelig, dels for at sikre fastlæggelse af hvornår forældelsen begynder for § 18 f?
AES skal ikke træffe afgørelse om ’standsning af uddannelsesgodtgørelse’, når uddannelsen er afsluttet.
Når AES tilkender godtgørelsen fastsættes et start- og ophørstidspunkt for godtgørelsen. AES har kontrol i sagen hver 6. måned for at føle op på, at tilskadekomne stadig er studieaktiv. Det fremgår af bekendtgørelsen om uddannelsesgodtgørelse § 14.
Når uddannelsen er afsluttet, foretager AES en sidste kontrol med henblik på eventuel efterregulering/afgørelse om tilbagebetaling, jf. lovens § 18 f, hvis tilskadekomne har modtaget løn samtidigt med godtgørelsen, og der ikke er sket løbende efterregulering herfor. Det fremgår af bekendtgørelsen om uddannelsesgodtgørelse § 21.
Forsikringsselskabet vil blive orienteret, hvis tilskadekomne afbryder/stopper uddannelsen før den er fuldført. Det vil ske via afgørelse, hvor sagens parter meddeles, at godtgørelsen ophører.
Udbetaling og tilbagebetaling
Er den difference, som forsikringsselskabet skal dække, jf. § 18 e stk. 3, bruttoudgiften (inkl. skat)?
Ja, det er det.
Skal tilskadekomne refundere brutto- eller nettobeløbet, hvis tilskadekomne skal betale tilbage?
- Hvis indeværende skatteår: tilskadekomne modtager en opkrævning fra AES på det beløb, som vedkommende skal betale (nettobeløb). Derefter laver AES en negativ skatteindberetning og får skatten retur. Bruttobeløbet modregnes i den årlige opkrævning til forsikringsselskabet.
- Hvis afsluttet skatteår: tilskadekomne modtager en opkrævning fra AES på det beløb, som vedkommende skal betale (bruttobeløb). Bruttobeløbet sendes retur til forsikringsselskabet, der har betalt for meget.
Opdateret 19. august 2024
Kan tilskadekomne, der modtager uddannelsesgodtgørelse, også modtage elevløn? Og hvordan påvirker det udbetalingen?
Tilskadekomne, som har fået tilkendt uddannelsesgodtgørelse, kan modtage andre økonomiske ydelser eller øvrig indkomst samtidigt med uddannelsesgodtgørelsen.
Ifølge bekendtgørelse om uddannelsesgodtgørelse efter arbejdsskadesikringsloven § 17 fremgår det dog, at i den periode, hvor tilskadekomne er tilkendt uddannelsesgodtgørelse, vil Arbejdsmarkedets Erhvervssikring trække anden indkomst fra uddannelsesgodtgørelsen, hvis der betales arbejdsmarkedsbidrag af indkomsten.
Det betyder, at hvis tilskadekomne modtager elevløn samtidig med uddannelsesgodtgørelse, vil elevlønnen krone for krone blive fradraget i uddannelsesgodtgørelsens størrelse. Hvis uddannelsesgodtgørelsen beløbsmæssigt er større end elevlønnen, vil det resterende beløb fra uddannelsesgodtgørelsen fortsat blive udbetalt til tilskadekomne.
Tab af erhvervsevne og intervaller
Anvendes de nye eller de gamle intervaller for tab af erhvervsevne i sager om uddannelsesgodtgørelse?
De nye regler for beregning af årsløn og intervaller skal anvendes i de sager, hvor AES tilkender uddannelsesgodtgørelse - uanset skades- eller anmeldetidspunkt.
For arbejdsulykker sket/erhvervssygdomme anmeldt før 1. juli 2024 anvendes de nye regler dog alene i de situationer, hvor vi først tilkender uddannelsesgodtgørelse og efterfølgende tilkender erstatning for tab af erhvervsevne. De nye regler kan i de tilfælde anvendes for tab af erhvervsevne, der tilkendes 1. januar 2024 og frem.
Vil afgørelse om tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne forud for uddannelsesgodtgørelse have en stopdato? (som svarer til dato hvor uddannelsesgodtgørelsen starter)
Hvordan dette skal håndteres, vil som udgangspunkt afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag. Udgangspunktet er, at AES ikke kan sætte en stopdato i afgørelsen om erstatning for tab af erhvervsevne, hvis AES ikke kender den konkrete dato, hvor tilskadekomne skal starte på uddannelsen.
AES kan fx ikke sætte en stopdato, hvis AES træffer midlertidig afgørelse om tab af erhvervsevne, før AES har tilkendt uddannelsesgodtgørelse (dvs. situationer, hvor godtgørelsen først tilkendes efter afgørelsen om erstatning).
Hvis AES har tilkendt uddannelsesgodtgørelse, men ikke fastsat en konkret startdato for udbetaling, kan AES som udgangspunkt heller ikke fastsætte en stopdato for erstatning ved tab af erhvervsevne. Det kan fx være tilfældet, hvis tilskadekomne ikke kender startdato på uddannelsen fordi tilskadekomne har flere ønsker til uddannelse og ikke p.t. er optaget på en af uddannelserne.
I ovenstående situationer vil AES derfor som udgangspunkt skulle tage sagen op til revision mht. erstatning for tab af erhvervsevne. AES vil ved revisionen skulle træffe afgørelse om standsning af erstatningen. Det kan ske, når AES har truffet afgørelse om størrelsen af uddannelsesgodtgørelsen, og hvornår erstatningen skal udbetales fra. Først når denne afgørelse er truffet, kendes dato for ophør af det midlertidige tab af erhvervsevne.
AES vil efter en konkret vurdering kunne træffe afgørelse om stopdato for erstatning for afgørelse om tab af erhvervsevne, hvis AES forud for den midlertidige afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne har truffet afgørelse om både tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse og afgørelse om den konkrete startdato for godtgørelsen. I det tilfælde kender AES datoen for start af udbetaling af godtgørelsen – og derfor også dato for ophør af det midlertidige tab af erhvervsevne.
Vil AES altid træffe en ny midlertidig afgørelse om tab af erhvervsevne samtidigt med afgørelsen om uddannelsesgodtgørelse?
Hvordan dette skal håndteres, vil som udgangspunkt afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag. Som udgangspunkt er det ikke nødvendigt at træffe en ny afgørelse om erstatning, fordi der efterfølgende er truffet afgørelse om uddannelsesgodtgørelse. Der er dog behov for en afgørelse, som stopper den tilkendte erstatning.
AES gør opmærksom på overgangsreglerne i lovens §§ 9 og 10 mht. regler om erstatning for tab af erhvervsevne og årsløn. AES skal anvende de nye regler om årsløn og erstatning, når afgørelsen er truffet efter afgørelse om uddannelsesgodtgørelse – dog kun for erstatning tilkendt fra 1. januar 2024 eller senere.
Overgangsreglerne medfører således, at for arbejdsulykker sket/erhvervssygdomme anmeldt før 1. juli 2024 skal erstatning ikke vurderes og tilkendes efter de nye regler, hvis den midlertidige afgørelse om erstatning for tab af erhvervsevne træffes før tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse. De nye regler om årsløn og erstatning anvendes imidlertid i alle efterfølgende afgørelser i sagen, som træffes efter tilkendelse af uddannelsesgodtgørelse.
Se også lovens § 18 c mht. om erstatning for tab af erhvervsevne skal standes i andre sager.
Hvornår er en afgørelse ”endelig”, jf. lovens § 18 a, stk. 1.?
Tilskadekomne kan ikke tilkendes uddannelsesgodtgørelse, hvis AES i samme sag har truffet endelig afgørelse om retten til erstatning for tab af erhvervsevne. AES har truffet en endelig afgørelse om retten til tab af erhvervsevne, hvis AES har taget stilling til det varige tab af erhvervsevne. Det kan fx være:
- Endelig afgørelse uden erstatning, fx fordi tilskadekomne har genoptaget arbejdet uden løntab.
- Endelig afgørelse med erstatning, fx fordi tilskadekomne har genoptaget andet arbejde med et løntab.
- Afgørelse som er delt, dvs. en afgørelse som indeholder både en midlertidig afgørelse med midlertidig erstatning og endelig afgørelse med endelig erstatning (kapitalerstatning).
Øvrige spørgsmål
Hvordan håndteres uddannelsesgodtgørelse og subrogation til Erstatningsansvarsloven (EAL), jf. lovens § 29, stk. 2 og 3 (en erstatningsansvarlig skadevolder eller dennes ansvarsforsikringsselskabs krav på at få godtgjort erstatning og godtgørelse fra arbejdsulykkesforsikringsselskabet eller Arbejdsmarkedets Erhvervssikring)?
AES tager kun stilling til subrogation, hvis den ansvarlige skadevolder/ansvarsforsikringsselskabet fremsætter krav overfor AES.
Du finder flere spørgsmål og svar om uddannelsesgodtgørelse målrettet privatpersoner på borger.dk.